Recensies

Geluksfactor 10: Doen, week 1

In het vorige artikel stelde ik a.d.h.v. het boek Geluksfactor 10 mezelf een doel. Nu is het tijd voor actie! In het volgende hoofdstuk ging ik écht aan de slag met een nieuw voedingsschema.

Doen

Oké, mijn doel is gesteld. Nu verder naar de uitvoering. In dit hoofdstuk staat gezond eten centraal. Er wordt nog niet gesproken over sporten, terwijl mijn doel hier wel op gefocust is. Ik besluit me toch aan de volgorde te houden en het boek braaf te volgen.

Ik ben al gewend om me te houden aan een voedingsschema, maar ik zie wel dat dit schema een hele andere verdeling aanhoudt. Ik ben gewend om het voedingsschema van de Slimming Body Guide aan te houden. Hierdoor ga ik wel wat dingen met elkaar vergelijken.

Voedingsschema SBG vs. Geluksfactor 10

Deze twee boeken gaan allebei over een fit en gezond lichaam, maar eigenlijk kun je het niet goed met elkaar vergelijken. De SBG maakt je in 12 weken bikini ready, terwijl geluksfactor 10 gaat over gezond leven en een gezonde mindset. Toch vergelijk ik deze boeken automatisch, omdat ze allebei beschikken over een uitgebreid voedingsschema.

De verschillen

Ik ben gewend om op ieder tijdstip een voedingsproduct te eten uit een bepaalde categorie. Bijvoorbeeld een groentesmoothie als ontbijt, een zelfgebakken cake als snack, groenten als lunch en om vier uur een stuk fruit. Geluksfactor 10 houdt zich daar iets minder aan. De ene keer eet je een cracker als ontbijt en de andere keer is het je lunch. Daarnaast hoef je met dit boek minder zelf te bakken. Voor velen een voordeel, maar ik vind het wel jammer. Het grootste verschil is dat je met het Geluksfactor 10 voedingsschema zilvervliesrijst, volkorenpasta, -wraps etc. eet. Iets wat je in de SBG niet terugziet. Daarnaast heb ik deze week een hele tree eieren ingeslagen aangezien je er iedere dag wel een paar eet.

Conclusie voedingsschema

Eén ding is zeker. Ik heb absoluut geen honger tijdens het volgen van dit schema. Ik heb wel trek in allerlei lekkere dingen, maar dat telt niet mee. Volgens mij zijn dat gewoon afkickverschijnselen van alle chocoladeletters die ik de afgelopen weken gegeten heb.

Gemakkelijke en snelle recepten

Ik heb een foto gemaakt van het schema zodat ik gedurende de dag kan kijken welke maaltijd ik wanneer moet nemen. De meeste gerechten zijn direct in het schema uitgeschreven en voor anderen wordt er verwezen naar de paragraaf met uitgelichte recepten. Wat opvalt is dat je superveel groenten eet en dat alle gerechten heel gemakkelijk en snel te maken zijn. Ik schrok echter wel van mijn het totaalbedrag van mijn boodschappen. Dit was zo’n 30 euro meer dan ik normaal voor een week uitgeef. Ergens vind ik het ook niet gek aangezien er in het schema veel gebruik wordt gemaakt van kant-en-klare producten, gerookte vis, voorgesneden groente etc. Wanneer ik het schema beter ken, ga ik de duurdere producten over de weken verspreiden.

Af en toe inspiratieloos

Af en toe vind ik het wel wat inspiratieloos. Als diner at ik deze week bijvoorbeeld 250 gram spinazie met 100 gram zoete aardappel en 100 gram kipfilet. Het vult wel, maar misschien is een suggestie qua kruiden niet overbodig. Of wat dacht je van deze snack: een gekookt ei met 6 plakjes runderrookvlees. Bij dit soort gerechten krijg ik het idee dat er alleen gekeken is naar wat je binnen moet krijgen op een dag en gewoon bij elkaar gegooid is. Echter wordt er in dit hoofdstuk wel gezegd dat de recepten speciaal gemaakt zijn voor beginners. Ik hoop dat de recepten de komende weken iets meer ‘body’ krijgen.

Uitgelichte gerechten

De uitgelichte gerechten vind ik wel écht top. Dit zijn gerechten die een aparte plek in het boek krijgen met een uitgebreide recept omschrijving. Natuurlijk heb ik zo mijn favorieten, maar ik ben nu al benieuwd wat week 3 me gaat brengen. De gerechten van week 3 zijn namelijk anders dan die van week 2, omdat je er dan bij gaat sporten.

Tips

Aan het eind van dit hoofdstuk worden er ook tips gegeven over boodschappen doen en het voorbereiden van je maaltijden. Voor een eerste kennismaking met voedingsschema’s en een gezonde levensstijl is dat superhandig!

Zelfreflectie

Ieder hoofdstuk eindigt met een minireflectie. Hierin kijk je terug op de week. Een goed moment om stil te staan bij wat je die week allemaal gepresteerd hebt. Je beoordeeld jezelf op vlakken zoals inzet, discipline, doorzettingsvermogen, positieve emoties etc.

Als ik terugkijk op de eerste week vind ik dat ik het heel goed gedaan heb. Ik heb het schema vol enthousiasme gevolgd en veel nieuwe recepten uitgeprobeerd. Zelfs de recepten waar ik mijn twijfels bij had, heb ik gewoon gemaakt en opgegeten. Ik sta er nog steeds positief in en ga vol goede moed door naar week 2.

Leave a Response