Recensies

Geluksfactor 10 review: Doen, week 4

Iedere week schrijf ik een boekrecensie over Geluksfactor 10 en vertel ik je hoe deze week verlopen is. Inmiddels ben ik alweer vier weken verder en is mijn levensstijl toch wel een beetje veranderd. Ik beweeg meer, eet anders en probeer meer rust in mijn hoofd te krijgen. De vierde week is me best goed afgegaan. Ook al was ik zwaar verkouden (wie niet) en had ik een drukke week.

Sporten

Stijldansen

Deze week stond namelijk helemaal in het teken van stijldansen. Een jaar geleden kreeg ik stijldanslessen cadeau van Tommy (mijn vriend) en we zijn niet meer gestopt! Deze week dansten we af voor zilver én deden we voor de eerste keer mee aan een stijldanswedstrijd. Onze deelname vonden we al een prestatie opzich, maar ondanks ons gebrek aan ervaring zijn we er niet meteen de eerste ronde al uitgevlogen!

Naar de sportschool

Door al deze activiteiten heb ik mijn fitnessprogramma een beetje verwaarloosd. Deze week heb ik maar één dag de oefeningen uit Geluksfactor 10 gedaan. Ofnee, ik ben naar de sportschool geweest en heb daar alle apparaten voor billen en benen gebruikt. Iedere keer in setjes van 15 of 20. Ik heb er nog steeds spierpijn van.

Streng zijn voor mezelf of niet?

Toch wil ik niet te negatief over mezelf oordelen, aangezien stijldansen wel valt onder ‘bewegen’ en het op sommige momenten ook intensief was. Ik heb deze week dus 4 keer ‘gesport/bewogen’. Zeg ik dit om het voor mezelf goed te praten? Misschien,…maar ik voel me er niet slecht bij dat ik me niet geheel aan het schema heb gehouden. In het boek staat dat het lichaam ook rust nodig heeft en dat heeft het tussen al het dansen door ook gekregen.

Voeding

Het voedingsschema heb ik wel goed aangehouden. De recepten waar wokgroenten of sla gebruikt werd, heb ik verplaatst naar het begin van de week. Ik doe één keer per week boodschappen en dit soort producten houden het helaas niet tot het eind van de week vol. Ik had het kunnen invriezen, maar bij sla is dat sowieso geen optie en wokgroenten wordt er nattig van. Niet zo lekker. Wisselen leek me dus de de beste oplossing.

Boodschappen doen

Iedere week maak ik een nieuw boodschappenlijstje. Wanneer ik het lijstje klaar heb, check ik de huidige voorraad. Heb ik bijv. twee komkommers over van afgelopen week, dan streep ik er twee van mijn nieuwe lijstje af. Soms is dit niet mogelijk, omdat de recepten van komende week die komkommers niet bevatten.  Weggooien is zonde, dus ik probeer overgebleven producten alsnog te verwerken in de recepten die ik de volgende week ga eten. Soms besluit ik om bepaalde ingrediënten uit het originele gerecht weg te laten. Zo voorkom ik dat het een cirkeltje wordt waarbij je telkens eten overhoud.

Tijd voor het ontbijt

Ik heb iedere dag tijd gemaakt voor het ontbijt. Normaal gesproken maak ik mijn ontbijt de dag van tevoren en eet ik het in de trein op. Deze week maakte ik mijn ontbijt ’s ochtends en at ik het thuis op. Het is fijn om even thuis op te kunnen starten voor de drukte van alledag begint.

Bewegen

Wanneer ik Mila ’s-avonds uit ging laten, liep ik iets verder dan normaal. Leuk voor Mila en leuk voor mij. Zo’n frisse neus halen na het eten doet me goed en zorgt ervoor dat ik mijn hoofd even leeg kan maken.

Offline

Deze week was het heel gemakkelijk om een uur voor het slapen geen tv, laptop of smartphone meer aan te raken. Na het dansen ging ik meteen naar bed, of was ik op de bank al in slaap gevallen. Vanwege verkoudheid voelde ik me al niet zo top, dus ik had mijn slaap écht nodig. Gelukkig ben ik nu weer helemaal de oude en ga ik vol goede moed week 4 in!

Leave a Response