TipsTravel

8 tips voor gezond eten op vakantie en festivals

gezond eten op vakantie en festivals

Hoe eet je lekker en gezond tijdens je vakantie en op festivals?

Vorige week was het dan zover. Vakantie! Dit jaar gingen we naar Boedapest waar we het Sziget festival bezochten. Daarna stond er nog een weekje in de Franse Alpen gepland. Terwijl ik dit schrijf geniet ik dus van de gezonde berglucht en het mooie uitzicht!

Allemaal superleuk natuurlijk, maar vakantie gaat ook gepaard met lekker (en vaak) ongezond eten. Als je een bepaald eetpatroon volgt, valt het niet mee om dat voor 100% aan te houden. Wat mij betreft hoeft dat ook niet want ik heb vakantie. Reken maar dat ik af en toe een heerlijke ‘pain au chocolat’ eet en geniet van een verkoelend ijsje. Toch wil ik er wel een beetje op blijven letten. Hoe ik dat doe, laat ik je zien in de volgende acht tips.

1. Maak snacks voor onderweg

Dit hoeft niet moeilijk te zijn. Voor de vliegreis naar Boedapest maakte ik een bananenbrood en nam ik een paar plakjes mee voor in het vliegtuig. De rest stopte ik in de vriezer. Daarnaast kun je ook een handje ongebrande noten meenemen, een stukje fruit of bijvoorbeeld deze muesli koekjes. Zo weet je zeker dat je bij lekkere trek niet naar de ongezonde vliegtuig snacks grijpt.

Op de meeste festivals mag je zelf geen eten meenemen, maar bij sommigen mag het wel! Er zijn natuurlijk genoeg tentjes waar je lekkere snacks kan krijgen, maar dat maakt de verleiding ook groot om voor iets ongezonds te kiezen. Tijdens Sziget had ik daarom vaak een stuk fruit in mijn tas of wat nootjes omdat dat goed houdbaar blijft gedurende de dag.

2. Drink voldoende water

Genoeg drinken is belangrijk. Maar wat is nou voldoende? Dat kun je heel gemakkelijk berekenen. Je neemt je lichaamsgewicht x 0,44 en deelt dit door 10. Voor mij zou dit dus 56 x 0,44 / 10 = 2,46 liter per dag zijn. Om deze hoeveelheid water binnen te krijgen, neem ik altijd een flesje water mee of een opvouwbare bidon die ik aan mijn tas of broek kan hangen. Tijdens een festival kun je je flesje bijvullen bij speciale tappunten. Zo heb ik altijd water bij de hand. In Boedapest was dat vooral erg handig, omdat het heel warm was en we gemiddeld zo’n 15 kilometer op een dag liepen. Te weinig drinken sluipt er dan al snel in.

3. Zorg voor voldoende beweging

Lopen, fietsen, hardlopen enz. er zijn mogelijkheden genoeg om tijdens je vakantie actief te blijven. De één houdt daar meer van dan de ander. Zoals ik al zei, lopen wij heel wat af tijdens een vakantie waardoor we vanzelf extra calorieën verbranden. Er zijn ook mensen die het lekker vinden om heel de dag aan het zwembad te liggen. Ook prima! Krijg jij voldoende beweging op vakantie? Zo ja, super! Zo nee, wil je wat vaker een extraatje eten en tóch balans houden? Zorg dan voor wat dagelijkse beweging.

4. Volg je normale eetpatroon

Het is heel verleidelijk om je helemaal te laten gaan op vakantie. Ook ik vind dit lastig. Inmiddels weet ik dat het niet slim is om ineens heel anders te gaan eten. Ik ben dol op stokbrood met Nutella, toetjes, koekjes enzovoorts. Maar als ik dit iedere dag eet dan voel ik me super slecht. Mijn lichaam kan niet meer tegen zoveel suiker wat resulteert in misselijkheid, hoofdpijn, hartkloppingen etc. Voortaan let ik meer op wat ik eet en snoep ik met mate.

In de ochtend eet ik, net zoals thuis, een kommetje yoghurt met wat fruit en cruesli/granola. De cruesli/granola maak ik van tevoren thuis en neem ik mee. Zo weet ik zeker dat ik geen cruesli of granola eet met toegevoegde suikers. Zelfs op festivals hebben ze vaak wel een kraampje waar je yoghurt kunt kopen. Mijn vriend drinkt bij het ontbijt meestal een glaasje sinaasappelsap. Ik kies dan voor een glas water of een kopje thee. Af en toe wat lekkers bij het ontbijt of op een ander moment van de dag sla ik absoluut niet af. Zo at ik vandaag een ‘pain au chocolat’. Meer daarover vertel ik in tip 6.

5. Stel richtlijnen op

Je avondmaaltijd heb je meestal het minst in de hand. Natuurlijk kun je zelf bewuste keuzes maken. Ik kies bijvoorbeeld voor een salade of een ander gerecht met mager vlees, vis en veel groenten. Op Sziget at ik kip met groenten of een vegetarisch gerecht. Friet, pasta en rijst probeer ik zoveel mogelijk te laten staan. Dat eet ik thuis ook niet.

Zelf kun je ook een aantal richtlijnen stellen. Hieronder een voorbeeld:

  1. Laat het mandje met brood staan
  2. Neem maximaal 1 glas wijn en drink daarnaast veel water
  3. Neem als voorgerecht een vegetarisch gerecht, een salade met vis of mager vlees (zoals kip of rundvlees)
  4. Bestel als hoofdgerecht bij voorkeur vis, mager vlees, groenten of een vegetarisch gerecht. Pas op met pizza, hamburgers etc.
  5. Bestel extra groenten in plaats van friet of rijst
  6. Sla het dessert over. Mocht er echt iets héél lekkers op de kaart staan, vraag jezelf dan eerst af of je het waard vind en eet jezelf er niet vol aan

Wanneer je eetpatroon een steeds belangrijkere rol in gaat nemen in je levensstijl, zul je zien dat richtlijnen naleven steeds minder moeite kost. Ik kies voor de gezondere maaltijden en maak bewuste keuzes. Toch heb ik totaal niet het idee dat ik iets mis.

6. Kies je extra’s

Zoals ik al zei eet ik vandaag een ‘pain au chocolat’ bij het ontbijt. De rest van de dag probeer ik zoveel mogelijk bewuste keuzes te maken. Het is verleidelijk om bij ieder eetmoment jezelf een extraatje te gunnen. Het is tenslotte vakantie! De kilootjes die er dan aankomen fiets of wandel je er daarna veel moeilijker af. Gun jezelf daarom iedere dag maximaal één verwenmomentje. Of dat nu een croissantje, ijsje of iets anders lekkers is. Zo houdt je een goede balans.

7. Eet tussendoor groente en fruit

Krijg je tussendoor honger? Eet dan wat fruit of groenten. Aangezien het avondeten vaak gefocust is op vlees of vis kan het geen kwaad om tussendoor wat meer groenten binnen te krijgen. Het stilt de honger en zit ook nog eens vol vitaminen en mineralen!

8. Vergeet niet te genieten

budapest uitzicht gezond eten op vakantie

Geniet van het eten, jouw verwenmomentjes en alle andere mooie en leuke dingen om je heen. Uitslapen, geen stress, niet hoeven werken, tijd met je partner, gezin, familie of vrienden, lekker weer en leuke activiteiten. Geniet!

Hoe zorg jij dat je in balans blijft op vakantie?

Tags : Gezond

Leave a Response