Tips

Zo houdt je je doel voor ogen en blijf je fit en gezond

fit en gezond blijven

Het afgelopen jaar was ik wat minder actief op mijn blog en social mediakanalen. Waarom? Ik was het doel van gezond eten en leven volledig uit het oog verloren. Ja, ik weet hoe ik me voelde toen ik het snacken beperkte tot één keertje in het weekend.  Ik weet hoe ik me voelde toen ik zo’n vier keer in de week sportte. Ik zat goed in mijn vel en voelde me topfit! Dit jaar ging dat toch even wat minder. Na deze ervaring deel ik graag mijn tips omtrent de vraag: Hoe blijf je fit en gezond? En hoe behoudt je deze levensstijl?

Doorslaan in mijn ‘gezonde levensstijl’

Toch heb ik ergens een zijspoor genomen. Sterker nog…ik was volledig verdwaald. Al snel snackte ik er iedere avond op los en was de bank mijn beste vriend. Hoe dat zo is gekomen? Ik vond dat ik mezelf moest accepteren zoals ik was. Voor mijn gevoel was de gezonde levensstijl een moetje geworden. Waarom? Waarschijnlijk doordat ik doorsloeg in het gezond eten, veel sporten, calorieën bijhouden en daar op het eind van de dag zo goed mogelijk mee uit proberen te komen. Ineens was ik er klaar mee. Door al die dingen die ik van mezelf moest, had ik er totaal geen zin meer in.

Het enige wat ik nog wel aanhield was mijn eetschema gedurende de dag. Ik maakte nog altijd netjes mijn verschillende bakjes voor het ontbijt, tussendoor en de lunch. Al snel voelde ik me futloos, was altijd moe, kreeg weer last van allergieën etc. Ik wist dat er iets moest gebeuren om mezelf weer op het juiste spoor te zetten.

Hoe creëer je nieuwe gewoontes?

Stapje voor stapje begon ik weer goede gewoontes te creëren. Hoe ik dat deed? Door ongeveer iedere twee maanden iets nieuws toe te voegen aan mijn leefstijl. Meestal één ding en soms twee tegelijk. Volgens dit onderzoek duurt het namelijk zo’n twee maanden om iets een gewoonte te laten worden. Zie hieronder een lijstje op volgorde van dingen die ik gaandeweg heb verandert.

Doordeweeks niet snoepen

Dit moest ik als eerste aanpakken. Erg lastig aangezien ik hier een gewoonte van had gemaakt. Overdag hield ik me netjes aan mijn schema en ’s-avonds gingen alle remmen los. Ik zocht manieren om mijn trek in suiker, vet en zout te weerstaan.

Soms eet ik  stukjes komkommer met hummus, drink ik een kopje gemberthee of ga ik iets anders doen zodat mijn gedachten niet bij die zak chips zijn. Waarom heb je dat dan in huis vraag je je af? Omdat ik een vriend heb die kan eten wat hij wil zonder aan te komen. Het ligt er dus eigenlijk voor hem, maar ik eet het op. Niet goed, maar wel de waarheid. Af en toe gebeurt het me nog steeds. Niemand is perfect.

Wandelen van/naar kantoor

Heerlijk om je hoofd leeg te maken voor de werkdag begint en andersom ook om de werkdag af te sluiten. In totaal loop ik iedere dag 40 minuten. Goed voor de conditie, maar ook mentaal doet het wonderen.

Tijd nemen voor het ontbijt

Ontbijten deed ik voorheen in de trein. Maar tegenwoordig neem ik even de tijd om op te starten en bewust te eten. Op die manier eet ik trager en heb ik ook minder snel weer trek. Meestal ontbijt ik met wat fruit, magere kwark en chiazaad. Het kost me dus weinig tijd en moeite. Daarnaast probeer ik niet te focussen op hoe laat ik mijn trein wil halen. Ik moet op kantoor zijn tussen 7 en 9 uur waardoor ik aardig wat ruimte heb om mijn ochtendritueel in stand te houden.

Twee keer sporten in de week

Ik stijldanste al één keer in de week samen met mijn vriend. Toen er werd gevraagd of er een dame zou willen invallen, heb ik me meteen aangemeld. Zo krijg ik nog één dag extra in de week lichaamsbeweging en doe ik iets wat ik leuk vind.

Iedere ochtend een buikspier kwartier

Serieus?! In de ochtend? Ja, dat klopt. Ik wil namelijk buikspieren kweken en dat lukt al aardig. Door dit iedere dag te doen zodra ik ben opgestaan maak ik er een gewoonte van die gemakkelijk vol te houden is. Ik gebruik daarvoor deze app waarbij je iedere dag andere oefeningen krijgt. Op iedere vierde dag heb je een rustmoment zodat je spieren kunnen herstellen. Zo blijft het ook interessant voor jezelf. Daarnaast merk ik dat ik hierdoor fitter aan mijn dag begin.

Na 20.00 uur niets meer eten

Dit lukt me nog niet helemaal. Eigenlijk betekent het voor mij dat ik na het avondeten niets meer eet. We eten namelijk rond 7 uur. Wanneer ik langer opblijf, heb ik rond 10 uur weer trek. Meestal ga ik dan maar naar bed. Soms neem ik dan nog iets zoals een blokje 85% pure chocolade, een stukje komkommer of een bakje kwark.

Drie keer sporten in de week

Naast twee keer in de week stijldansen en de buikspieroefeningen mistte ik nog een full body work-out. Daarom probeer ik op dit moment de gewoonte te ontwikkelen om iedere maandag bodypump les te volgen. Tot nu toe gaat het goed, maar ik ben benieuwd of ik het ook zo goed volhoudt wanneer de feestdagen aanbreken.

Schrijf je doel op

Ik vind het nog steeds lastig om me overal netjes aan te houden, maar uiteindelijk zijn we allemaal maar mensen dus ik reken mezelf er ook niet op af. De uitdaging zit hem voor mij in mijn persoonlijke doel voor ogen houden.

Mijn persoonlijke doel is om gezond eten en voldoende bewegen onderdeel te maken van mijn dagelijkse gewoontes zodat ik fit blijf en goed in mijn vel zit.

Voor mij helpt het om dit doel op de schrijven en er soms even bij te pakken om mezelf te motiveren zodat ik vol goede moed weer aan de slag kan. Niet alleen woorden, maar ook daden dus!

Wat is jouw persoonlijke doel zijn en hoe zorg jij er voor dat je dit doel blijft nastreven? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Wil jij nog meer tips lezen? Kijk dan hier

Leave a Response